یادداشت؛

معنای ثبات آرای مهندس بدری در گام سوم

 انتخابات 11 اسفندماه در حوزه انتخابیه اردبیل، نیر، نمین و سرعین با مشارکت قریب 40 درصدی مردم برگزار شد و 2 نفر از سه منتخب مردم باز هم در این دوره برگزیده شدند.

✍️ حسن فاخری ـ خبرنگار

 انتخابات 11 اسفندماه در حوزه انتخابیه اردبیل، نیر، نمین و سرعین با مشارکت قریب 40 درصدی مردم برگزار شد و 2 نفر از سه منتخب مردم باز هم در این دوره برگزیده شدند.
 نتیجه آرای دوره یازدهم و دوازدهم انتخابات نشان می دهد که نرخ مشارکت در این حوزه انتخابیه با وجود فضای تبلیغاتی سنگین برای عدم مشارکت مردم، حدود 2 درصد کاهش یافته و مردم مشارکت خوبی در رای گیری داشتند به طوری که استان اردبیل در جایگاه یازدهم نرخ مشارکت کشور قرار گرفته است.
 تحلیل نتیجه آرای منتخبان این حوزه انتخابیه مطلب مهمی را نشان می دهد. بررسی آماری منتخبان حوزه انتخابیه اردبیل، نیر، نمین و سرعین نشان می دهد که آرای مهندس صدیف بدری تغییر محسوسی نداشته و آرای وی مشابه دوره قبل و کمی بیش از 53 هزار رای بوده است.
 این ثبات میزان آرای مهندس بدری و صعود وی به پله دوم منتخب مردم، به رغم کاهش نرخ مشارکت، حرف و نکته جدی و قابل تاملی دارد چرا که مهندس بدری، در این دوره برای سومین بار، پای در میدان رقابت گذاشته بود و توانست آرای قابل قبولی را کسب کند.
 همه منتخبان در مجلس و سایر نهادهای انتخابی، به علت سخت بودن برآورده کردن مطالبات جامعه رای دهندگان، توان حفظ آرا و محبوبیت خود را ندارند و معمولا با افت رای در دوره های بعدی مواجه می شوند ولی مهندس بدری در این دوره، به رغم وجود مشکلات عدیده در فضای عمومی انتخابات و دلسردی حاکم بر جامعه، توانست رای دوره قبل خود را تکرار کند.
 انتخاب متوالی و برای بار سوم مهندس بدری از سوی مردم، پیام روشنی دارد که ریشه آن در منش، سلوک، اخلاق فردی و هوش سیاسی و اجتماعی او نهفته است و نشان می دهند که او، سرمایه اجتماعی بسیار قدرتمندی دارد که برای کسب آن تلاش کرده است.
 نخستین اقدام مهندس بدری در این دوره پس از اعلام نتیجه انتخابات، حضور در میان مردم، هواداران و رای دهندگان خود بود و در دومین روز نیز با حضور در نمین، عنبران، سرعین و نیر نشان داد که مردمی ترین منتخب مردم است.
 مهمترین مولفه‌ای که کمک کرد تا مهندس بدری بتواند آرای دوره قبل خود حفظ کرده و برای بار سوم اعتماد مردم را جلب کند، همین در دسترس بودن و اولویت داشتن مردم برای او بود.
 مهندس بدری در دو دوره گذشته، نماینده‌ای در دسترس برای آحاد مردم بود به طوری که وی در چهار سال گذشته به همه نقاط دور و نزدیک روستایی و شهری حوزه انتخابیه خود سر زد، با مردم نشست و به حرف آنها گوش داد و در ارتباط با مردم، با حذف واسطه‌ها و خدم و حشم پرتعداد، ارتباط مستقیم و چهره به چهره‌ای برقرار کرد.
 مردمداری، ادبیات نرم، صداقت، پاکدستی، صراحت لهجه، تلاش برای رفع دغدغه مردم و پرهیز از دروغ و وعده نابجا و خارج از توان، به همراه ویژگی دوری از تخریب خادمان و منتخبان مردم، از مهندس بدری چهره‌ای مردمی ساخته و راه او را برای انتخاب در دور سوم گشود.
 مهندس بدری از جمله معدود نمایندگان ادوار مجلس به شمار می رود که سابقه انتخاب متوالی از سوی مردم برای بار سوم را دارند و از این نظر هم، جزو نمایندگان پرسابقه مجلس محسوب می شود و امید است در دوره مجلس دوازدهم هم بتواند، نماینده‌ای کارگشا، مفید و شایسته برای حوزه انتخابیه خود و استان اردبیل باشد./