مدیرکل هواشناسی استان اردبیل خبرداد:

پایان سال آبی با کاهش ۱۶درصدی بارش استان اردبیل

پایان سال آبی 1402-1401 با کاهش ۱۶ درصدی بارش استان اردبیلبرای سومین سال متوالی بارش سال آبی استان نسبت به میانگین بلند مدت کاهش یافت.

مجید کوهی در گفتگو با خبرنگار اردبیل رسا، اظهار کرد: سال آبی 1401-1402 با کاهش ۱۶ درصدی بارش نسبت به میانگین های بلند مدت به پایان رسید و سومین سال متوالی کم بارش استان را رقم زد.

وی افزود: در یک سال آبی سپری شده (اول مهر 1401 تا 31 شهریور 1402) میانگین بارش دریافتی استان اردبیل حدود 270 میلی متر بوده، که متاسفانه همچون 2 سال آبی گذشته نسبت به بلندمدت با کاهش همراه بوده است.

همچنین وی یادآور شد: در سال آبی گذشته و بخصوص فصل پاییز و زمستان میزان بارش های استان کمتر از مقادیر بلندمدت بوده و بارش های بهاری نیز علیرغم قابل قبول بودن در زمان مناسب از لحاظ کشاورزی رخ نداد.

کوهی در ادامه افزود: که در سال آبی گذشته توزیع بارش استان در همه نقاط یکسان نبوده به طوری که در شمال استان اصلاندوز و در جنوب شهرستان کوثر با 34 درصد، بیشترین کاهش را طی سال آبی گذشته داشته اند.

همچنین در این مدت شهرستان های اردبیل، مشگین شهر و نیر در حدود 23 درصد کاهش بارش داشته اند. در بقیه شهرستان های استان، کاهش بارش کمتر از 15 درصد بوده و تنها در شهرستان نمین میزان بارش های دریافتی در اندازه نرمال یا میانگین بلندمدت بوده است.

کوهی اضافه کرد:با توجه به این موضوع که در  2 سال آبی سپری شده نیز 26 و 20 درصد کاهش بارش داشته ایم، و این شرایط را به مراتب وخیم تر کرده است؛ لذا با توجه به مصارف آبی استان، ضرورت مدیریت یکپارچه منابع آب بدیهی است.

 

انتهای پیام/