معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل خبرداد:

رتبه اول اردبیل در ابتلا به سرطان معده

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: اردبیل در خصوص سرطان معده اولین رتبه در بین سایر دانشگاه‌های کشور را دارد.

به گزارش اردبیل رسا، دکتر محمد جعفرزاده معاون بهداشتی دانشگاه در گفتگو با اردبیل رسا، با اشاره به شایع بودن بیماری های غیرواگیر در کشور اظهار کرد: بیماری های قلبی عروقی ( مانند حملات قلبی و سکته مغزی)، سرطان ها، بیماری های مزمن تنفسی(مانند بیماریهای مزمن انسداد ریوی و آسم) و دیابت جزو چهار بیماری اصلی از این گروه هستند که درحال حاضر به شکلی نامتناسب، کشورهای کم درآمد و با درآمد متوسط را تحت تاثیر قرار داده اند.

وی افزود: بیماریهای غیرواگیر سالانه سبب مرگ و میر ۳۸ میلیون نفر در جهان شده و تقریبا سه چهارم مرگ و میرهای ناشی از بیماریهای غیرواگیر (۲۸ میلیون نفر) در کشورهای کم درآمد و با درآمد متوسط رخ می‌دهد.

معاون بهداشتی دانشگاه افزود: ۱۶ میلیون مرگ ناشی از بیماریهای غیرواگیر قبل از سن ۷۰ سالگی رخ می‌دهد که ۸۲ درصد از این مرگ و میرهای “زودرس ” مربوط به کشورهای کم درآمد و متوسط است.

دکتر جعفرزاده با بیان اینکه بیش از ۷۶٪ کل بار بیماری‌ها در ایران به بیماری های غیر واگیر اختصاص دارد، اظهارداشت: بر اساس آمارهای ارائه شده، بیشترین مرگ و میر در کشور به ترتیب ناشی از بیماریهای قلبی عروقی، سرطانها و سوانح و حوادث است و این الگو در دانشگاه علوم پزشکی اردبیل نیز دیده می شود، بطوریکه در سال ۱۴۰۰، ۳۹درصد مرگ‌ها ناشی از بیماریهای قلبی عروقی، ۱۳ درصد ناشی از سرطان‌ها و بدخیمی ها و سوانح و حوادث ۶ درصد مرگ ها را شامل می شود.

رئیس مرکز بهداشت استان عنوان کرد: بیماریهای قلبی عروقی، اولین علت مرگ و میر در کشور و همچنین استان اردبیل بوده و برنامه خطر سنجی بعنوان یکی از مهمترین برنامه های ادغام یافته در نظام سلامت می باشد. براین اساس کلیه افراد بالای ۳۰ سال بایستی هر دوسال یکبار از نظر ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی بررسی و بر اساس آن راهکارهایی ارائه و در صورت مشکوک بودن ارجاع به سطوح تخصصی صورت گیرد.

وی افزود: سرطانها، از مهمترین علل مرگ و میر بیماریهای غیرواگیر است و شایعترین سرطانها در کشور پستان، پروستات، کولورکتال، پوست و معده می باشد. در استان اردبیل شایعترین سرطان‌ها شامل معده، پستان، پروستات، کولورکتال و مری بیشترین میزان بروز را دارند و اردبیل در خصوص سرطان معده اولین رتبه در بین سایر دانشگاهها را دارا می باشد.

دکتر جعفرزاده با اشاره به برنامه پیشگیری و مراقبت سرطان در کشور بیان داشت: ۳ سرطان شایع کولورکتال، پستان و سرویکس در کشور در نظام سلامت ادغام شده و بر این اساس کلیه افراد ۵۰ تا ۶۹ ساله بصورت هر دو سال یکبار از نظر سرطان کولورکتال مورد غربال قرار می گیرند. همچنین کلیه زنان ۳۰ تا ۳۹ سال هر دو سال یکبار و ۴۰ تا ۶۹ سال بصورت سالانه از نظر ابتلا به سرطان پستان و زنان ۳۰ تا ۵۹ سال نیز بصورت هر دو سال یکبار از نظر سرطان سرویکس مورد غربالگری قرار می گیرند.

معاون بهداشتی دانشگاه با اشاره به اینکه بیماری دیابت و فشار خون نیز از شایعترین بیماریهای غیرواگیر کشور به حساب می آیند، گفت: بر اساس آخرین پیمایش بیماریهای غیرواگیر، ۳۲ درصد از بررسی شدگان دارای فشار خون بالا و ۱۴/۱۵ درصد دارای قند خون بالای ناشتا بوده اند و بر این اساس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، از نظر فشار خون رتبه ۸ کشوری و بالاتر از متوسط کشوری و در خصوص دیابت رتبه ۱۹ کشوری را دارا بود.

وی بر ضرورت پیشگیری و مراقبت این بیماریها در نظام سلامت تاکید و تصریح کرد: پیشگیری از عوامل خطر این بیماری‌ها از جمله ارتقاء سواد سلامت در خصوص تغذیه صحیح، عدم مصرف دخانیات، عدم مصرف الکل، اصلاح سبک زندگی و افزایش فعالیت بدنی از جمله برنامه های مهم جهت پیشگیری از این بیماریهاست.

 

انتهای پیام/