برداشت چغندر قند در کشت و صنعت مغان

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان گفت: برداشت چغندر قند از یک هزار و ۷۰۰ هکتار اراضی این شرکت و اراضی بخش خصوصی آغاز شده و تا نیمه مردادماه ادامه خواهد داشت.

به گزارش اردبیل رسا، قاسم محمدی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود بیش از ۸۵ هزار تن محصول چغندر قند در اراضی مغان برداشت شده و از طریق کارخانه قند مغان، فرآوری شود.

وی افزود: همزمان با برداشت محصولات پاییزه چغندر قند، دوره فعالیت کارخانه قند مغان آغاز شده و مصمم هستیم امسال تولید قند و شکر در این کارخانه در اولویت قرار بگیرد.

محمدی با اشاره به عملیات کشت و برداشت چغندر قند پاییزه نیز گفت: در کشت پاییزه این محصول به جای هفت مرحله آبیاری، چهار مرحله آبیاری به روش مدرن انجام شده تا عمل‌آوری محصولات باکیفیتی را شاهد باشیم.

وی بیان کرد: کشت پاییزه چغندر قند جایگزین محصولات استراتژیک دیگر شده و توسعه کشت و زرع این محصول زمینه خودکفایی کشور را در تولید شکر مهیا می‌کند.

محمدی ادامه داد: ۵۰ دستگاه ماشین‌آلات مکانیزه و غیرمکانیزه در برداشت این محصول بکارگیری شده و محصولات به محض برداشت برای فرآیند شستشو و عمل‌آوری به کارخانه قند مغان ارسال می‌شود.

وی تولید متنوع محصولات نظیر شکر فله‌ای و بسته‌بندی خانوار در کارخانه قند مغان را یادآور شد و گفت: در مجموع بیش از ۴۸ هزار تن محصول فرآوری شده در این کارخانه استحصال و روانه بازار مصرف خواهد شد.

وی اظهار کرد: در کنار فرآوری شکر، از ملاس آن، الکل با کیفیت استحصال شده و به صورت بسته‌بندی راهی بازار مصرف می‌شود.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان بیان کرد: کارخانه قند مغان روزانه ظرفیت فرآوری پنج هزار تن چغندر قند را دارد که محصولات متنوع آن با کیفیت خوب روانه بازار مصرف می‌شود.

به گزارش ایرنا، کشت محصول چغندر قند از دیرباز در دشت مغان و اردبیل رواج داشته و به علت کشت گسترده این محصول در منطقه، یک واحد کارخانه قند در مجتمع کشت و صنعت مغان احداث شده است.

کارخانه قند مغان به عنوان یکی از واحدهای صنعتی مهم کشت و صنعت و دامپروری مغان در زمینی به مساحت ۴۳ هکتار احداث شده و با ظرفیت اسمی پنج هزار تن در روز و ۵۰۰ هزار تن در سال، فعالیت می کند و در این واحد صنعتی علاوه بر محصول شکر، محصولات جانبی نظیر تفاله تر، خشک و ملاس تولید و برای مصارف دامی خود شرکت و دامداران منطقه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چغندر قند گیاهی از تیره اسفناج است که به صورت یک ساله کشت می‌شود و شرایط آب و هوایی استان اردبیل برای کشت این محصول بسیار مناسب بوده و محصول تولیدی نیز از عملکرد و کیفیت مطلوبی برخوردار است./