استاندار اردبیل:

بخش کشاورزی به ایده و طرح های جدید نیاز دارد

استاندار اردبیل گفت:بخش کشاورزی به منظور افزایش راندمان تولید و ایجاد اشتغال پایدار به ایده و طرح های جدید نیاز دارد.

به گزارش اردبیل رسا، سید حامد عاملی در یازدهمین جلسه ستاد راهبردی و مدیریت اقتصاد مقاومتی استان اظهار کرد: استان اردبیل به عنوان یکی از قطب های کشاورزی کشور نیازمند اقدامات تحول آفرین در زمینه تولید و اشتغال پایدار است.

وی با اشاره به اینکه در بخش کشاورزی باید حرف های تازه ای برای گفتن داشته باشیم افزود: چندین سال است بحث های زیادی در رابطه با مدیریت کشاورزی و نحوه آبیاری در جلسات مختلف مطرح می شود اما هدف ما بررسی و ارایه راهکار با آخرین متدهای جهانی در این حوزه است.

استاندار اردبیل با تاکید بر اینکه هرکاری باید به نتایج راهبردی و توسعه ای ختم شود گفت: بخش کشاورزی در توسعه و رونق اقتصادی استان اردبیل نقش اساسی دارد که معیشت و زندگی مردم به این حوزه وابستگی بیشتری دارد.

وی ادامه داد: متاسفانه بخش کشاورزی در استان اردبیل آنطوری که باید با برنامه ریزی و مدیریت اصولی اداره نشده و مصمم هستیم طبق نظریه و راهکارهای ارایه شده جلسه راهبردی از سوی کارشناسان امر به یک نتیجه قابل قبول دست یابیم.

این مسوول افزایش راندمان تولید را از اهداف ستاد راهبردی اقتصاد مقاومتی توصیف کرد و افزود: حوزه کشاورزی در سال های گذشته با کمی بی برنامگی مواجه شده و باعث هدر رفت منابع را به دنبال داشته است و نباید زمینه از بین رفتن ظرفیت های کشاورزی با بی توجهی و عدم احساس مسوولیت فراهم شود.

سید حامد عاملی اضافه کرد:مزیت های کشاورزی در معرض خطر قرار گرفته، منابع آبی و خاکی با کشاورزی سنتی تهدید جدی می شود بنابرین با تدوین یک برنامه اساسی کوتاه مدت و میان مدت و حتی با چشم انداز بلند مدت می توان از میزان خسارات وارده پیشگیری کرد.

وی خواسته اصلی مردم از دولت را موضوع کارآمدی مسوولان برشمرد و گفت: در دهه مبارک فجر ۴۰۰طرح کوچک و بزرگ مورد بهره برداری قرار می گیرند و هدیه ما ساماندهی اشتغال پایدار و احصا مشکلات این بحث تا پایان سال خواهد بود.

استاندار اردبیل بیان کرد:ظرفیت های تولید و اشتغال در پایاب سد خداآفرین غیر قابل انکار است در این راستا باید نحوه نظام بهره برداری از این ظرفیت که منابع زیادی صرف آن پروژه شده است بررسی، و با شیوه نوین آبیاری از این منطقه بهره برداری بهینه شود.

وی همچنین کشت و صنعت مغان را محور توسعه استان بر شمرد و تصریح کرد: مجموعه های کشت و صنعت و دامپروری مغان باید نقش اصلی و اساسی در زنجیره کشاورزی ایفا کنند و معلوم شود که نقش این مجموعه بزرگ در توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال استان چیست.

او اضافه کرد: عوامل مجموعه کشت و صنعت در  بحث آموزش و تروریج و اجرای برخی الگوها باید گام های اساسی بردارند و تولیدات خاص این مجموعه در ارزش افزده استان نقش خود را معین کند.

 

عاملی تاکید کرد: مجموعه مطالب کارشناسان حوزه کشاورزی در قالب یک برنامه اجرایی تدوین، و برای نهایی سازی آن اقدامات لازم انجام گیرد ، چرا که بدون برنامه تمام هزینه ها در حوزه های مختلف هدر می رود.

رییس شورای برنامه ریزی استان اظهار کرد: کارهای کارشناسی شده و برنامه ریزی اصولی نجات بخش استان است که با تغییر الگوی کشت ، فکر و ایده جدید در راستای افزایش راندمان تولید، راه اندازی مجموعه های صنایع تبدیلی و تکمیلی، پیشگیری از خام فروشی، ساماندهی نظام بهره برداری اراضی دشت مغان می توان در بهبود وضعیت بخش کشاورزی  گام های اساسی برداشت.

رییس ستاد راهبردی و اقتصاد مقاومتی استان گفت: باید از استان ها و کشورهای موفق در زمینه کشاورزی الگو برداری کنیم و در صورت نیاز از مشاوران و کارشناسان کشورهای موفق در امر کشاورزی جهت آموزش و ترویج دعوت کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تبریک ایام الله دهه فجر بیان کرد:مردم بر اساس آرمان ها، اهداف انقلاب و یک گفتمان اصولی در ۲۲ بهمن سال ۵۷ انقلاب کردند و وظیفه همه ما این است با عملکرد مثبت خود از دستاوردها و اهداف این گفتمان صیانت کنیم.

استاندار اردبیل با اشاره به منویات مقام معظم رهبری که مبانی، اصل و اساس قابل تغییر نیست تصریح کرد: شجره انقلاب سالها طول کشید تا بار دهد و امروزه نیاز جامعه تحول خواهی در حکمرانی است و باید با تحول در برخی روش ها به نیاز مردم پاسخ داده شود.

در این جلسه که شامگاه چهارشنبه در سالن شیخ صفی استانداری با حضور کارشناسان، اساتید، پژوهشگران، تولید کنندگان و جمعی از مدیران دستگاه های اجرایی به مدت ۳ ساعت طول کشید چند نفر از اعضای حاضر دیدگاه، پیشنهاد و راهکارهای خود را در زمینه ارتقای حوزه کشاورزی مطرح کردند.

 

انتهای پیام/