باند دوم گرمی – بیله سوار مغان تا پایان سال تکمیل می‌شود

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل گفت: روند عملیات اجرایی باند دوم گرمی – بیله سوار به طول ۱۲ کیلومتر مطلوب است و پیش بینی می‌شود تا پایان سال جاری این طرح تکمیل و به روی خودروهای عبوری گشوده شود.

به گزارش اردبیل رسا، محبوب حیدری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تشریح اقدامات اداره کل راه و شهرسازی برای تعریض شبکه جاده ای شمال استان اردبیل و توسعه شبکه بزرگاهی در استان اظهار کرد: تعریض این بخش از راههای استان با هدف تسهیل در تردد ترانزیت بین‌المللی پایانه مرزی بیله‌سوار و همچنین تردد ایمن ترافیک شهرستان‌های شمالی استان به اردبیل و در نهایت مرکز کشور از اولویت‌های اصلی اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل است.

وی افزود: با بهره‌ برداری از این طرح علاوه بر افزایش ایمنی تردد، کاهش مصرف سوخت و همچنین کاهش زمان سفر، شاهد توسعه زیرساخت‌های ارتباطی شمال استان، افزایش جذب سرمایه‌گذار و در نهایت توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در منطقه خواهیم بود.

اختصاص ۴۵۰ میلیارد ریال به سربند – مشگین شهر

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل همچنین از اختصاص یک هزار و ۵۰ میلیارد ریال اعتبار به بزرگراه سربند- مشگین شهر خبر داد و گفت: برای تکمیل این طرح بزودی ۴۵۰ میلیارد ریال دیگر به آن اختصاص داده می‌شود.

حیدری با بیان اینکه بهسازی و تعریض ۲۰ کیلومتر بزرگراه سربند – مشگین‌شهر در دست اجرا است افزود: جاده سربند- مشگین شهر بخشی از شبکه ارتباطی اردبیل با شمال استان است که در سال‌های اخیر شاهد تصادفات بسیاری بوده است و انتظار می‌رود با اجرای عملیات تعریض و توسعه شبکه بزرگراهی میزان تصادفات در این مسیر کاهش یابد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل ادامه داد: عملیات آسفالت هفت کیلومتر از این مسیر به اتمام رسیده و ۱۳ کیلومتر باقی‌مانده هم در اختیار پیمانکار گذاشته شده که پیش‌بینی می‌شود در سال جاری عملیات اجرایی این بخش از طرح تکمیل شود.

حیدری اضافه کرد: با اختصاص این منابع از محل ماده ۵۶ و همچنین ۷۰۰ میلیارد ریال از محل ردیف‌های ملی شاهد افتتاح این طرح در سال جاری خواهیم بود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل اعتبار مورد نیاز برای تکمیل بزرگراه سربند – مشگین‌شهر را ۹ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: اجرای ۳۰۰ کیلومتر بزرگراه در استان در دستور کار قرار گرفته و برای احداث این بزرگراه‌ها تاکنون هشت هزار میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

تمام پروژه‌های بزرگراهی استان از ردیف ملی برخوردار هستند

وی با بیان اینکه تمام طرح‌های حوزه راه استان از منابع و ردیف دولتی برخوردار هستند، ادامه داد: سالانه ۵۰ هزار میلیارد ریال منابع صرف طرح‌های حوزه راه و مسکن در استان اردبیل می‌شود که در دولت سیزدهم این منابع اغلب به صورت نقد تامین می‌شود.

به گزارش ایرنا، از مجموع ۶ هزار و ۳۷۴ کیلومتر جاده در استان اردبیل ۲۰۸ کیلومتر بزرگراه، ۷۱۶ کیلومتر راه اصلی، ۷۰۲ کیلومتر راه فرعی و چهار هزار و ۷۳۸ کیلومتر راه روستایی است ، از چهار هزار و ۷۳۸ کیلومتر راه روستایی استان اردبیل ۲ هزار و ۷۰۰ کیلومتر آسفالت و مابقی شنی و خاکی است.

اردبیل به لحاظ موقعیت جغرافیایی و طبیعی خود و قرار گرفتن در سرزمینی فلاتی شکل با شیب‌های بسیار تندی به زمین‌های کم‌ارتفاع اطراف خود شامل کرانه‌های دریای خزر ، جلگه پست مغان و نیز دشت‌های کم‌ارتفاع استان‌های آذربایجان‌شرقی و زنجان منتهی می‌شود و به همین لحاظ جاده‌های این استان اغلب دارای پیچ‌ها و شیب‌های بسیار تند هستند.

هشت گردنه سخت‌گذر و برف‌گیر به نام‌های حیران ، صایین ، کجل، نقدوز ، الماس ، لنگان ، قره‌آغاج و اسالم در راه‌های ارتباطی این استان قرار دارند./