امام جمعه اردبیل خواستار برخورد دستگاه قضایی با تخریب محیط زیست در عنبران شد

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل خواستار ورود دستگاه قضایی برای مقابله با تخریب محیط زیست ناشی از فعالیت معادن در منطقه عنبران این استان شد.

به گزارش اردبیل رسا، آیت الله سید حسن عاملی که اخیراً به عضویت افتخاری یگان حفاظت محیط زیست استان اردبیل درآمده و یونیفرم آن را دریافت کرده است در خطبه های نماز جمعه این هفته اردبیل با انتقاد از صدور مجوزهای بی رویه معدن در شهر عنبران و تاثیرات معدن کاری بر محیط زیست این منطقه گفت: کره زمین نعمت بزرگ الهی و سفره پذیرایی خداوند از انسان است همه ما وظیفه داریم از آن محافظت کنیم هرگونه اتلاف منابع، دستکاری غیرعلمی در طبیعت و باز گذاشتن دست سودجویان برای تخریب طبیعت گناه کبیره و بزرگترین اضاعه حق الناس است.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه این گناه کبیره در بعضی از نقاط استان ما اتفاق افتاده است و این نشان می‌دهد که ما در حفظ محیط زیست خیلی عقب مانده هستیم.

 تنها در یک روستا ۱۷ مجوز فعالیت معدن صادر شده است

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل صدور بی ‌رویه و سیل آسای صدور مجوز معدن در عنبران را یک فاجعه ارزیابی کرد و گفت: تنها در یک روستا ۱۷ مجوز معدن صادر شده این معادن علاوه بر تخریب طبیعت، اهالی را در معرض بن بست و مهاجرت قرارداده است.

آیت الله عاملی با اشاره به آثار مخرب انفجار معادن و تخریب کوه‌ها بر سلامت مردم و محصولات کشاورزان گفت: شب‌ها شبنم ساقه گندم را می گیرد و روز گرد و غبار حجیم روی ساقه‌ها می نشیند و به گِل و ماده سفت تبدیل و ساقه را خفه می کند ساقه بالا می آید ولی وقتی کمباین کار می کند از دانه خبری نیست.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل اضافه کرد: کسی که ده هکتار در روستای جید زمین زراعی دارد می گوید قبل از معادن از طریق ده هکتار ۵۰ تن گندم برداشت می‌کردم اما الان برداشت محصول به دوتن هم نمی‌رسد باغات منطقه هم به همین دلیل از بین رفته است چون گرد و غبار در موسم گل دهی روی غنچه می نشیند و قابلیت آن را از بین می برد.

آیت الله عاملی با ابراز نگرانی از اثرات مخرب فعالیت بخش معدن بر صنعت زنبور عسل در عنبران اظهار داشت: قبلاً یک نفر ۴۳۰۰ کندو داشت الان از زنبور عسل اصلاً خبری نیست چون در اثر انفجار خواب زمستانی کندوها و نظم رفتاری زنبورها به هم می ریزد و تلف می شوند.

وی با اشاره به آثار مخرب فعالیت معادن بر صنعت دامداری هم گفت: توسعه معادن باعث از بین رفتم مراتع شده است به طوری که دیگر از تعدد گونه‌های گیاهی دیگر خبری نیست.

امام جمعه اردبیل اضافه کرد: در شرایطی که ساعت ۱۱ ظهر در فاصله سه متری نتوان چهره افراد را تشخیص داد، قطعاً در این غبار شدید امکان رشد گیاه و مرتع هم نخواهد بود.نتیجه این شده که روستایی که زمانی ۱۲۰۰ دام سبک و سنگین داشت الان ۶۰۰ راس دام هم ندارد

آیت الله عاملی ادامه داد: یکی دیگر از مصائب صدور مجوز معادن به صورت بی حساب این است که در این منطقه تمام پرنده‌های بومی از بین رفتند.

وی با بیان اینکه تمام سلاحهای شکار باید جمع آوری شود، گفت: یک کبک سالانه ۱۶۰ کیلو سن گندم و سایر آفت‌ها را می خورد اما دیگر از صدای کبک، باقرقره، بلدرچین ، توراغیی و قرقی محلی خبری نیست در چنین شرایطی وقتی کبک ریشه کن شد باید برای دفع آفت سم آورده شود وقتی سم و کود زده می شود انسان ها سرطان می گیرند وقتی سرطان می گیرند مجبور به مصرف داروهای آمریکایی می شوند.

وی خشک شدن چشمه ها را از دیگر اثرات فعالیت معادن ذکر کرد و افزود:در اثر انفجار مبدأ چشمه‌ها در زیرزمین ترک برمی‌دارد و راه آب مسدود می گردد این منطقه چشمه های قدیمی و برکه های ذخیره آب داشت اما حالا همه آنها یک رویا و در حد خاطره شده است.

امام جمعه اردبیل با اشاره به مشکلات تنفسی برای اهالی و ساکنین منطقه گفت: ۹۸ درصد ساختمان‌های جدید که با حمایت بنیاد مسکن درست شده در اثر انفجارات ترک خورده است. فقط در روستای جید ۹۰ درصد خانه ها ترک برداشته است یعنی ۷۰ خانه در اثر انفجار ترک برداشته است.

آیت الله عاملی آخرین مصیبت معادن در منطقه را خرابی جاده ها در اثر عبور و مرور ماشین‌های سنگین ذکر کرد و گفت: حجم تخریب آنقدر زیاد است که یک کوه را از بیخ و بن برداشته اند و دیگر از آن خبری نیست یک بومی می گوید دو کوه کوچک و بزرگ در منطقه بود از قدیم، اهل محل آنها را به نام پدر و پسر می شناختند اما دیگر از فرزند خبری نیست .

 مقصران مواخذه شوند/ دادستانی امید را به اهالی برگرداند

وی ضمن تاکید بر لزوم ورود مستقیم دستگاه قضایی به تخریب‌های که به محیط زیست صورت گرفته گفت: در چند سال گذشته اهالی به طور مکرر به مسئولین نامه نوشته اند و با کمال تعجب جوابی نگرفته اند حالا موسم آن است که مسئولین بدانند که مردم بی پناه و بی صاحب نیستند.

امام جمعه اردبیل گفت: مدیران صنعت و معدن، منابع طبیعی، جهاد کشاورزی، محیط زیست و فرماندار منطقه که در گذشته در دولت قبل مجوز دادند یا تماشا کردند باید مواخذه شوند و اگر مدیران فعلی هم قصور کردند باید مواخذه شوند ثانیاً از دادستان محترم می‌خواهم حالا که مسئولین اجرایی به وظیفه خود عمل نکرده‌اند مستقیماً وارد ماجرا شود و امید به زندگی را به اهالی منطقه برگرداند.

 

انتهای پیام/